04 Νοεμβρίου 2013

Εργοθεραπεία τι είναι και πότε είναι απαραίτητη ?


Είναι μια επιστημονική ειδικότητα που ασχολείται με τη τη λειτουργικότητα του ανθρώπου σε κάθε ηλικία με σκοπό την αντιμετώπιση διαταραχών που μπορεί να επηρεάζουν την εξέλιξη του ή την καθημερινή του ζωή και σε μικρό ή μεγάλο βαθμό.










Με την χρήση θεραπευτικά κατευθυνόμενων δραστηριοτήτων στοχεύει στην ανάπτυξη ή αποκατάσταση των ικανοτήτων του ατόμου έτσι ώστε να μπορεί να δραστηριοποιείται αποτελεσματικά σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο.
Ο Εργοθεραπευτής παρεμβαίνει σε ένα ευρύ φάσμα τομέων και δεξιοτήτων, χρησιμοποιεί το παιχνίδι και τις δραστηριότητες ώστε να φτάσει το παιδί στο υψηλότερο δυνατό λειτουργικό επίπεδο.
Συνεργάζεται με γιατρούς ανάλογης ειδικότητας όπως:αναπτυξιολόγο,παιδονευρολόγο, παιδοψυχίατρο, αλλά και άλλους ειδικούς όπως: λογοθεραπευτή, ψυχολόγο, ειδικό παιδαγωγό, φυσικοθεραπευτή.

Ερμηνεύει τη λειτουργικότητα του παιδιού με τεστ, αξιολογητικά εργαλεία, παρατηρήσεις, ιστορικό, θέτει στόχους και εφαρμόζει την ανάλογη μέθοδο ή πρόγραμμα.
Προτείνει λύσεις και καθοδηγεί τους γονείς πώς να βοηθήσουν το παιδί στο σπίτι.


Με βάση τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπείας, εάν το παιδί σας παρουσιάζει συστηματικά 3 ή περισσότερες δυσκολίες, σε σχέση με τα αναμενόμενα για την ηλικία του μέτρα, τότε θα πρέπει να αναζητήσετε εργοθεραπευτική αξιολόγηση:

• Έχει δυσκολία να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας
• Δυσκολεύεται να κατανοήσει την δομή και το νόημα ενός παιχνιδιού
• Είναι αδέξιο σε δραστηριότητες αδρής κίνησης (σκοντάφτει σε εμπόδια, δεν έχει καλή ισορροπία, πέφτει συχνά)
• Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο, μοιάζει να είναι αδύναμο, έχει μικρή αντοχή
• Χάνεται εύκολα σε χώρους που δεν γνωρίζει καλά
• Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά τη θέση του σώματός του στο χώρο (χτυπάει εύκολα)
• Σπάει συχνά τα παιχνίδια του
• Δεν του αρέσει να χοροπηδά, να κάνει κούνια ούτε ο εξοπλισμός παιδικής χαράς,
• Έχει φτωχό έλεγχο στις λεπτές κινήσεις, δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει παζλ, να κόψει με ψαλίδι, δε μπορεί να χειριστεί μικρά αντικείμενα



• Υπάρχει εμφανής καθυστέρηση στον λόγο και στην ομιλία, δεν αρθρώνει σωστά
• Δυσκολεύεται να ντυθεί, να φάει μόνο του, να δέσει τα κορδόνια του
• Είναι υπερκινητικό, δε μπορεί να ησυχάσει
• Είναι παθητικό, αποτραβηγμένο
• Δεν εξερευνά το περιβάλλον
• Αποφεύγει με ασυνήθιστο τρόπο δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης , όπως μπάνιο, χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, κόψιμο νυχιών
• Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, τα φιλιά
• Δείχνει υπερευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, άγγιγμα
• Έχει δυσκολίες στον ύπνο
• Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή τρώει μόνο συγκεκριμένες τροφές/ υφές
• Διασπάται εύκολα η προσοχή του, ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη
• Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούρια πράγματα
• Δυσκολεύεται να πιάσει σωστά το μολύβι
• Γράφει με υπερβολική πίεση στο χαρτί ή πολύ απαλά, ο γραφικός του χαρακτήρας είναι κακός
• Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ γραμμάτων και λέξεων, δυσκολεύεται να διακρίνει και αναπαράγει γράμματα
• Κουράζεται εύκολα
• Δεν ακολουθεί προφορικές οδηγίες
• Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση
• Δεν μιμείται
• Δείχνει να μην ακούει όταν του μιλούν

Πηγή: Αmerican Occupational Therapy Association (AOTA)

Δεν υπάρχουν σχόλια: