26 Νοεμβρίου 2013

Συνεργασία οικογένειας και δασκάλων για τη αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών του παιδιού.




Η οικογένεια είναι η αφετηρία της ζωής του παιδιού και το σχολείο είναι το κέντρο αφιερωμένο στην βασική εκπαίδευση του παιδιού. Η ανάγκη συνεργασίας δασκάλου και οικογένειας αποτελεί βασικό παράγοντα για τη σωστότερη αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών του παιδιού.




Τρόποι συνεργασίας οικογένειας και δασκάλου

  • Αν είναι η πρώτη μέρα, για το παιδί, στο σχολείο, καλό είναι να έχει προηγηθεί μια επίσκεψη του παιδιού με το γονιό στο χώρο της τάξης, πριν την επίσημη έναρξη των μαθημάτων.
  • Αν το παιδί έχει ήδη διαγνωστεί με δυσλεξία ή κάποια μαθησιακή δυσκολία, καλό είναι ο γονιός να ενημερώσει το δάσκαλο και να υπάρχει μια πλήρης συνεργασία καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιά.
  • Ο δάσκαλος οφείλει να ενημερώνει το γονιό και τον ειδικό για την πρόοδο του παιδιού.
  • Ο δάσκαλος μπορεί να διατηρεί κάποιο τετράδιο όπου θα αναγράφεται η συμπεριφορά και το μαθησιακό προφίλ του παιδιού κατά τη διάρκεια της ημέρας και από αυτό να ενημερώνονται οι γονείς για την πορεία του παιδιού. Στο ίδιο τετράδιο, μπορούν και οι γονείς να γράφουν κάποια τυχόν απορία που μπορεί να προκύψει από τη μελέτη και τη συμπεριφορά του παιδιού στο σπίτι.
  • Αν ο γονιός το επιθυμεί και είναι, βέβαια, και το σχολείο σύμφωνο, μπορεί να έχει την ευκαιρία να παραμείνει στο σχολείο και με διακριτικότητα να παρακολουθεί τη συμπεριφορά του παιδιού του, καθώς και των άλλων παιδιών που συναναστρέφονται μαζί του. Έτσι, θα μπορεί να έχει μια πλήρη εικόνα για το παιδί του και αυτό θα τον βοηθήσει για δίκαια συμπεράσματα και για καλύτερη αντιμετώπιση των προβλημάτων στο χώρο του σπιτιού και στη μελέτη των μαθημάτων.
  • Εφόσον ο γονιός το επιθυμεί, ο δάσκαλος μπορεί να επισκέπτεται το παιδί στο σπίτι για να παρατηρεί τη συμπεριφορά του στο οικογενειακό περιβάλλον. Έτσι, και εκείνος με τη σειρά του θα έχει τη δυνατότητα να  ψυχολογεί τις πράξεις του παιδιού και να εμπλουτίζει το μαθησιακό του προφίλ για να έχει τη δυνατότητα να το στηρίξει ακόμα περισσότερο μέσα στην τάξη.
  • Η προσφορά των γονέων στο χώρο του σχολείου είναι πολύτιμη. Μπορούν να βοηθήσουν στην οργάνωση κάποιας γιορτής ή να βρουν κάποιες οικογένειες από την τάξη του παιδιού τους ή από το σχολείο που ενδεχομένως να βρίσκονται σε οικονομική δυσχέρεια. Με αυτή τους την προσπάθεια, οι γονείς έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν  και άλλους γονείς όπου τα παιδιά τους αντιμετωπίζουν κάποιες μαθησιακές δυσκολίες και να συζητήσουν ή ακόμα και να βρουν λύσεις στα προβλήματά τους. Έτσι, καταλαβαίνουν και εκείνοι, αλλά και το παιδί τους πως δεν είναι οι μόνοι που αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους προβλήματα και αυτό αποτελεί ένα μικρό λιθαράκι για την τόνωση της αυτοπεποίθησης του παιδιού.
  • Σημαντικό είναι στα πλαίσια συγκεντρώσεων γονέων και δασκάλων να εντάσσονται και οι διαλέξεις πάνω σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών. Για να έχει η διάλεξη εγγυημένη επιτυχία, γίνεται από ειδικούς σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών και μπορεί, στο τέλος κάθε διάλεξης, να γίνεται συζήτηση με τους γονείς. Λόγω το ότι οι γονείς συναντούν γνώριμα πρόσωπα σε οικείο περιβάλλον έχουν τη δυνατότητα να εκφράζονται καλύτερα και να λένε πιο εύκολα την άποψή τους. 

Τα παιδιά με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες έχουν την ανάγκη να αισθάνονται πως οι γονείς και οι δάσκαλοί τους τα αγαπάνε και τα εμπιστεύονται. Η συνεργασία οικογένειας και σχολείου συμβάλει θετικά στη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών, καθώς και στην εκπαίδευσή τους, πόσο μάλλον όταν υπάρχουν και οι μαθησιακές δυσκολίες. Αυτά τα παιδιά αξίζουν την ευτυχία και την επιτυχία στη ζωή τους. Ας τα βοηθήσουμε να τα διαφυλάξουν.


γράφει: κα. Ιωάννα Δημητριάδου,
Ειδική Παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια: