22 Απριλίου 2013

Διατροφή - Δίαιτα και Νηστεία !


Του Ιάκωβου Θεοδοσίου "Ιατρού - Διαιτολόγου"


Παράλληλα με την τήρηση των θρησκευτικών παραδόσεων , είναι  αρκετοί αυτοί οι οποίοι ακολουθούν τη νηστεία όπως την ορίζει η Ορθόδοξη Εκκλησία. Η πλειοψηφία του κόσμου  πιστεύει ότι η νηστεία σημαίνει δίαιτα δεδομένου ότι αυτές τις ημέρες δεν χρησιμοποιούμε στην διατροφή μας κρέας, ψάρι, γαλακτοκομικά, αυγό και πολλές φορές και λάδι.

Κατά την περίοδο της νηστείας απ’εχουμε απο τη ζωτική πρωτείνη και λίπη. Έτσι η νηστεία για να καλύψει τις ενεργειακές και δομικές  ανάγκες του οργανισμού πρέπει να έχει ως άξονα την κάλυψη αυτών από άλλες πηγές για να μην δημιουργηθούν  διατροφικές ελλείψεις.

Για αυτό το λόγο  η διατροφή μας θα πρέπει να είναι πολλαπλά εναλλασόμενη   και να μην εγκλωβίζεται  λόγο ευκολίας σε καθημερινές μονοφαγίες.



Είναι ευκαιρεία τις μέρες αυτές να χρησιμοποιούμε φαγητά που ενδεχομένος με το σύγχρονο τρόπο διαβίωσης  έχουμε αρχίσει να αποβάλλουμε από το διαιτολόγιό μας.
Κατα την περίοδο της Σαρακοστής ( νηστεία) χρησιμοποιούμε λαχανικά, όσπρια, ζαρζαβατικά, δημητριακά , πατάτες και διάφορα  νηστίσιμα θαλασσινά. Η διατροφή μας θα πρέπει να είναι πλούσια έτσι ώστε να μας καλύπτει, διότι οποιοδήποτε ενεργειακό έλλειμα θα προκαλέσει  πείνα και δυστυχώς θα αναζητήσουμε αμυλούχες τροφές που δεν βοηθάνε στην απώλεια βάρους και τη μείωση λίπους .
Καλό θα είναι να αποφεύγουμε εύκολα, γρήγορα και στερεότυπα μικρά γεύματα όπως μια κονσέρβα από ντολμαδάκια γιαλαντζί κλπ. αλλά να κάνουμε πιο πλούσια και παραδοσιακή την διατροφή μας έτσι ώστε να έχουμε κάποιο όφελος και για την υγεία μας.
Θα πρέπει να προτιμούμε πιάτα όπως μια μερίδα φασόλια , φακές ή ρεβίθια,μπριάμ, γεμιστά , σπανακόρυζο και άλλα.
Η νηστεία δεν μπορεί να αποτελέσει δίαιτα απώλειας βάρους, ιδιαίτερα όταν γίνεται υπερκατανάλωση  σε υπερθερμιδικές τροφές όπως είναι ο χαλβας.

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στην κατανάλωση υδατανθράκων  (ψωμί, πατάτες, ζυμαρικά, ρύζι) καθώς μπορούν σε μεγάλες ποσότητες να συμβάλλουν στην αύξηση του σωματικού βάρους.
Τα φρούτα και τα λαχανικά μπορούν να καταναλωθούν άφθονα κατα τη διάρκεια της νηστείας , προσφέροντας τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά τους  χωρίς να έχουν πολλές θερμίδες. Επιπλέον  προμηθεύουν τον οργανισμό  με τις πολίτιμες φυτικές ίνες , οι οπόες μάλιστα δημιουργούν το αίσθημα του κορεσμού , χωρίς να αποδίδουν ενέργεια.
Καλό θα είναι τα εξασθενημένα άτομα με προβλήματα υγείας ή να μην αρχίζουν περίοδο νηστείας αν δεν συμβουλευτούνε τον ιατρό τους εξηγώντας του τι ακριβώς θέλουν να κάνουν.

www.dietaplasma.gr

Ενδεικτικό
Εβδομαδιαίο νηστίσιμο μενού

 ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΠΕΜΠΤΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΑΒΒΑΤΟ
ΠΡΩΙΝΟ Ένα τσάι με 2 φρυγανιές με μέλι Ένα τσάι με 2 φρυγανιές με μέλι Ένα τσάι με 2 φρυγανιές με μέλι Ένα τσάι με 2 φρυγανιές με μέλι Ένα τσάι με 2 φρυγανιές με μέλι Ένα τσάι με 2 φρυγανιές με μέλι
 ΔΕΚΑΤΙΑΝΟ Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής.   Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής.   Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής.   Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής.   Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής.   Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής. 
 ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ Μια μερίδα γεμιστά χωρίς κιμά με λίγο λάδι &
Σαλάτα πράσινη όση θέλετε  με μια κουταλιά λάδι (10γρ).
 Αρακά κατεψυγμένο 100γρ βρασμένο με 2 πατάτες και ελάχιστο λάδι. Μια μερίδα φασόλια , 8 ελιές και μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως. Μια μερίδα μπριάμ & σαλάτα πράσινη όση θέλετε με μια κουταλιά λάδι (10 γρ) & μια φέτα ψωμί ολικής άλεσεως.
Μια μερίδα σπανακόρυζο & μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως.

Φασόλια ή φακές με λίγο λάδι & σαλάτα πρασινη και μια φέτα ψωμί ολικης αλέσεως.
 ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΟ Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής.Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής.Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής.Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής.Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής.Ένα φρούτο κατα προτίμηση μήλο ή αχλάδι  μετρίου μεγέθους 200 γρ ή ένα μικρό φρούτο εποχής.
ΒΡΑΔΥΝΟ     Μια μερίδα καλαμαράκια τηγανιτά & σαλάτα πράσινη και μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως.
Μια μερίδα πιλάφι με μανιτάρια ή σουπιές & σαλάτα πράσινη.

Μια σαλάτα αγγουροντομάτα με λάδι ελιάς , λίγες ελιές και μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως.

Μια μερίδα φασολια γίγαντες & σαλάτα πράσινη και μια φετα ψωμί ολικής αλέσεως.
 Μια μερίδα γαρίδες βραστές & σαλάτα πράσινη . Μια με ρίδα φασολάκια πράσινα με πατάτες και ντομάτα & μια φέτα ψωμί ολικής αλέσεως.
 ΜΕΤΑΒΡΑΔΥΝΟ 2 ακτινίδια 2 ακτινίδια 2 ακτινίδια 2 ακτινίδια 2 ακτινίδια 2 ακτινίδια

1 σχόλιο:

DIMI είπε...

Η δίαιτα είναι χρήσιμη στήν νηστεία!!Πάντα βάζω κιλά !!!Καλή εβδομάδα!!Σέ ευχαριστώ γιά τήν επίσκεψη!!Φιλιά!